جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

مشخصات بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
+ این وبلاگ تلاش میکند بیانگر اصول و اندیشه های اسلام ناب و انقلاب اسلامی باشد.
+ لطفاً برای استفادۀ راحت تر از مطالب، از فهرست مطالب استفاده کنید.
+ در صورت تمایل میتوانید مطالب این وبلاگ را با ذکر یک صلوات، در فضای مجازی استفاده کنید.

ابزار حديث حق

تقویم شمسی

پشت پرده قطع روابط عربستان با قطر؟ (تحلیل)

سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۵۸ ق.ظ




دیروز عربستان سعودی و چند کشور هم پیمانش در بیانیه هایی از قطع رابطه خود با قطر خبر دادند.

سوال اینجاست که چرا این اتفاق افتاده است  و پشت پردۀ آن چیست؟


عربستان، مصر، امارات و بحرین با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، مداخله در امور کشورهای عربی و تهدید امنیت ملی و پناه دادن به افراطی‏‌ها و تروریست‎ها اعلام کردند از این پس با قطر رابطه ای ندارند.

اما قطر اعلام کرده سایت خبرگزاری رسمی قطر حک شده و سخنان حمایت آمیز امیر قطر از حماس و حزب الله لبنان به واقعیت ندارد و به او نسبت داده شده است.

چند احتمال در پشت پرده وجود دارد:

احتمال اول اینکه واقعا نظر قطر درباره این گروه ها عوض شده >نقد> این احتمال بسیار ضعیف است چون در قطر چیزی عوض نشده ک بخواهد نظرش عوض شود امیر همان امیر است تفکراتش همان تفکرات است.


احتمال دوم اینکه این یک نمایش است که از قبل طراحی شده است و نظیر آن هم قبلا اجرا شده و آن تغییر موضع قطر و ترکیه قبل از بحران سوریه است که برای فریب و نزدیک شدن به ایران انجام شده بود.>نقد> این احتمال را باید با وقوع رخدادها در آینده مورد ارزیابی قرار داد و الآن نمیتوان دربارِۀ آن قضاوت قطعی کرد.


احتمال سوم اینکه این دعوا، دعوای دو گرگ است که الآن منافعشان در سوریه در تعارض با هم قرار گرفته است و گرگ بزرگتر با حمایت آمریکا میخواهد از گرگ کوچکتر زهر چشم یا حتی باج بگیرد که دیگر در کارهای او دخالت نکند.

این احتمال با شواهد و قرائن موجود و کارنامۀ این دو کشور، همخوانی بیشتری دارد. و احتمال میرود با کوتاه آمدن قطر .و واسطۀ برخی کشور ها این قطع روابط طولانی نخواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه