جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

مشخصات بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
+ این وبلاگ تلاش میکند بیانگر اصول و اندیشه های اسلام ناب و انقلاب اسلامی باشد.
+ لطفاً برای استفادۀ راحت تر از مطالب، از فهرست مطالب استفاده کنید.
+ در صورت تمایل میتوانید مطالب این وبلاگ را با ذکر یک صلوات، در فضای مجازی استفاده کنید.

ابزار حديث حق

تقویم شمسی

حجاب کجای قرآن آمده است؟

شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۵۸ ق.ظ

 

«حجاب» یکى از دستورات الهى است که در قرآن کریم، به طور صریح در آیات متعددى مطرح شده است و از آنجا که سلامت جامعه و بهداشت روانى خانم‏ها حتى بهداشت روانى مردان در گرو این مطلب است این موضوعى است که باید از زاویه‏ هاى مختلف به آن پرداخت و همچنین حکمت‏ها و قوانین و احکام آن بیان شود.

وقتى حکمت‏هاى رعایت حجاب بیان شود که در آیات قرآن هم اشاره شده موجب مى‏ شود که خود خواهران با اشتیاق بیشترى به رعایت حجاب بپردازند.

در مورد حجاب آیاتى در قرآن وجود دارد که در دو آیه‏ ى آن به این موضوع توجه ویژه شده است یکى آیه‏ ى 31 نور که مى‏فرماید:

 «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ»؛

«و به زنان با ایمان بگو: چشم‏هاى خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند، و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند، و (اطراف) روسرى‏ هاى خود را بر سینه‏ى خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان، یا ...»

در این آیه از یک طرف به خانم‏ها تأکید میکند که مواظب باشند پاکدامن باشند و چشمشان را مواظبت کنند و از طرفى هم میفرماید: مواظب باشید مواضع زینت و جاهاى تحریک‏آمیز بدن‏تان را براى نامحرم آشکار نکنید.

که البته خانم‏هاى مؤمن و متقى این مسائل را رعایت می‏کنند و اکثریت خواهران جامعه ما همین طور هستند.

و در ادامه آیه یادآور میشود که زینت‏ هاى زن براى چه کسانى میتواند ظاهر شود.

استاد شهید مطهرى در کتاب «مسئله حجاب» بحث مفصلى در مورد این آیه دارند و نکات دقیق فقهى و تفسیرى این آیه را مورد بحث قرار داده‏ اند.

آیۀ مهم دیگر در مورد حجاب آیه ‏ى 59 سوره ‏ى احزاب است که میفرماید:

 «یَا أَیُّهَا الْنَّبِىُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَالبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِیماً»

«اى پیامبر به خانم‏هاى خودت و دختران خودت و زن‏هاى مومن بگو- یعنى این حکم هم براى خانواده ‏ى پیامبر هم براى زن‏هاى مومن است- این چادر یا روسرى بلندى که خانم‏ها روى سر میاندازند و لباسشان را به خودشان نزدیک کنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ خدا همواره آمرزندۀ رحیم است.»

به عبارت دیگر میفرماید: خانم محترم به صورت نامناسب از خانه خارج نمیشود مثلًا با همان لباس داخل خانه خارج نمی‏شود بلکه یک لباس اضافى دارد مثل چادر، که وجه کامل حجاب است یا مثلًا مانتوى بسیار مناسب با روسرى بلند، که وقتى از خانه خارج میشود کاملًا معلوم است که این خانم عفیف و پاکدامن است. و در حقیقت به این صورت شخصیت خودش را به نمایش میگذارد.

و ادامه ‏ى آیه میفرماید: «ذلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ» این حجاب بهتر و نزدیک‏تر است به اینکه شناخته بشوند، یعنى انسان‏هاى لا ابالى و هرزه و دگر آزارى که در جامعه وجود دارند و احیاناً مزاحم خانم‏ها مى‏شوند، اگر خانمى را با حجاب کامل ببینند دیگر طمع نمى‏ورزند و متوجه مى‏شوند که این زن پاکدامنى است. بنابراین آیه میفرماید فایده و حکمت رعایت حجاب این است که افراد شناخته میشوند، و کسى دیگر آنها را اذیت نمیکند.

نتیجه‏ گیرى:

بنابر آنچه از آیه بدست می آید اگر خانمى حجابش را رعایت کرد، در جامعه به عنوان زنى پاکدامن شناخته میشود و از برخى مشکلات و خطرات‏ محفوظ میشود از این رو حجاب «محدودیت» نیست بلکه «مصونیت» است و با رعایت حجاب «بهداشت روانى» جامعه تأمین میشود، و علاوه بر این که خود خانم‏ها از آرامش روانى برخوردار میشوند براى مردان جامعه هم این آرامش را به ارمغان می آورند، و دست و چشم طمع ورزان آلوده را هم کوتاه میکنند و از طرفى باعث تحکیم خانواده‏ ها مى‏شود و از تزلزل نظام خانواده جلوگیرى میکند.

                      شمیم مهر (باکمی تغییرات)، ص: 108

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه