جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

مشخصات بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
+ این وبلاگ تلاش میکند بیانگر اصول و اندیشه های اسلام ناب و انقلاب اسلامی باشد.
+ لطفاً برای استفادۀ راحت تر از مطالب، از فهرست مطالب استفاده کنید.
+ در صورت تمایل میتوانید مطالب این وبلاگ را با ذکر یک صلوات، در فضای مجازی استفاده کنید.

ابزار حديث حق

تقویم شمسی

۲۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

چکیده:

درباره ی عصمت پیامبران و ائمه ی اطهار علیهم السلام در بین فرق اسلامی اختلاف بسیار زیادی وجود دارد. حل این مسأله در  روش زندگی مسلمانان  و ارتباط آن ها با امام  خویش دچار تغیرات اساسی و مثبتی می شود. در این مقاله بعد از توضیحی مختصر پیرامون معنای لغوی و اصطلاحی عصمت و انواع آن به برخی از دلایل نقلی و عقلی برای اثبات عصمت پیامبران و ائمه ی اطهار علیهم السلام از جمله: آیه ی تطهیر، آیه ی صادقین ، آیه ی ابتلاء، آیه ی اولی الامر، آیه ی اهل الذکر و... و براهین امتناع تسلسل، حفظ شریعت، محذور بین ضدین، دنائت منزلت، از دست رفتن وثاقت، وجود علم و قوا و...اشاره شده است. در بین مباحث به احادیثی اشاره شده است که مصادیق اهل بیت علیهم السلام– که معصوم هستند- را مشخص می کند.

  • سعید حجتی


شبهه: مگر قرآن کریم خودشان را نور معرفی نکرده اند؟

 یٰا أَیُّهَا اَلنّٰاسُ قَدْ جٰاءَکُمْ بُرْهٰانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ أَنْزَلْنٰا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبِیناً  ﴿النساء، 174﴾

ترجمه: ای مردم! یقیناً از سوی پروردگارتان برای شما برهان [و دلیلی چون پیامبر و معجزاتش] آمد؛ و نور روشنگری [مانند قرآن] به سوی شما نازل کردیم.

پس چرا باید برای فهم قرآن کریم به پیامبر و ائمّه علیهم السلام رجوع کنیم، نور که خود باعث روشنی و فهم است؟


جواب:

  • این که قرآن فرموده اند که قرآن نور است، در مقام این هستند که قرآن کریم هدایت گر هستند و نوری است که در تاریکی راه کلی را به انسان نشان میدهند ولی اگر میخواهیم که جزئیات این قرآن را بفهمیم خود قرآن کریم فرموده اند که به پیامبر و ائمّۀ اطهار سلام الله علیها مراجعه کنید چون قرآن کریم، فرموده اند که متشابهات در قرآن وجود دارد.

 یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اَللّٰهَ وَ أَطِیعُوا اَلرَّسُولَ وَ أُولِی اَلْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنٰازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اَللّٰهِ وَ اَلرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّٰهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ ذٰلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلاً  ﴿النساء، 59﴾

ترجمه: ای اهل ایمان! از خدا اطاعت کنید و [نیز] از پیامبر و صاحبان امر خودتان [که امامان از اهل بیت اند و چون پیامبر دارای مقام عصمت می  باشند] اطاعت کنید. و اگر درباره چیزی [از احکام و امور مادی و معنوی و حکومت و جانشینی پس از پیامبر] نزاع داشتید، آن را [برای فیصله یافتنش] اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، به خدا و پیامبر ارجاع دهید؛ این [ارجاع دادن] برای شما بهتر واز نظر عاقبت نیکوتر است.

 هُوَ اَلَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ اَلْکِتٰابَ مِنْهُ آیٰاتٌ مُحْکَمٰاتٌ هُنَّ أُمُّ اَلْکِتٰابِ وَ أُخَرُ مُتَشٰابِهٰاتٌ فَأَمَّا اَلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مٰا تَشٰابَهَ مِنْهُ اِبْتِغٰاءَ اَلْفِتْنَةِ وَ اِبْتِغٰاءَ تَأْوِیلِهِ وَ مٰا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اَللّٰهُ وَ اَلرّٰاسِخُونَ فِی اَلْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنّٰا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنٰا وَ مٰا یَذَّکَّرُ إِلاّٰ أُولُوا اَلْأَلْبٰابِ  ﴿آل‏عمران‏، 7﴾

ترجمه: اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد که بخشی از آن کتاب، آیات محکم است [که دارای کلماتی صریح و مفاهیمی روشن است] آنها اصل و اساس کتاب اند، و بخشی دیگر آیات متشابه است [که کلماتش غیر صریح و معانی اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محکم و روایات استوار تفسیر نمی  شود] ولی کسانی که در قلوبشان انحراف [از هدایت الهی] است برای فتنه انگیزی و طلب تفسیرِ [نادرست و به تردید انداختن مردم و گمراه کردن آنان] از آیات متشابهش پیروی می  کنند، و حال آنکه تفسیر واقعی و حقیقی آنها را جز خدا نمی  داند. و استواران در دانش [و چیره دستان در بینش] می  گویند: ما به آن ایمان آوردیم، همه [چه محکم، چه متشابه] از سوی پروردگار ماست. و [این حقیقت را] جز صاحبان خرد متذکّر نمی  شوند.

  • سعید حجتی

... به‌هرحال، فلسطین به توفیق الهی و باذن‌الله‌تعالی از دست دشمنان خلاص خواهد شد؛ بیت‌المقدّس پایتخت فلسطین است و آمریکا و بزرگ‌تر از آمریکا و کوچک‌تر از آمریکا و اذناب آمریکا، در قبال حقیقت و سنّت الهی در مورد فلسطین هیچ غلطی نمیتوانند بکنند. برای همه‌ی شهدای اسلام و برای شهدای فلسطین -بخصوص شهدای این چند روز- از خداوند متعال طلب مغفرت میکنیم و برای مبارزین راه حق و مجاهدین فی‌سبیل‌الله از خدای متعال طلب استقامت بیشتر و پایداری بیشتر در این راه میکنیم.


بعضی‌ها گِله میکنند که «چرا آمریکا موضع نگرفته»؛ مگر آمریکا باید موضع بگیرد؟ آمریکا خودش شریک جرم است؛ بسیاری از دولتهای غربی شریک جرمند؛ انتظار دارید اینها موضع بگیرند؟ موضع را باید مسلمانها بگیرند؛ موضع را باید امّت اسلامی بگیرد؛ امّت اسلامی، دولتهای اسلامی، حکومتهای اسلامی هستند که باید بِایستند و نمی‌ایستند. چرا؟ چون از قرآن دورند؛ چون به قرآن بی‌اعتقادند. آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی انّافتحنا را تلاوت کردند: اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم؛ در مقابل دشمنان دین و در مقابل کفّار بایستی سرسخت بود، بین خودمان بایستی مهربان باشیم؛ [امّا] عکسش را عمل میکنند؛ بین ما جنگ و اختلاف و دعوا و شیعه‌سُنّی و عرب‌وعجم و بقیّه‌ی چیزها را دشمنان راه می‌اندازند، حکّامِ دور از قرآن، دور از تعقّل و دور از خِرَد [هم] بازیِ کفّار را میخورند و تسلیم آنها میشوند؛ ما از قرآن فاصله داریم...

برای دیدن متن کامل سخنرانی اینجا کلیک کنید.

  • سعید حجتی


در سالروز پیدایش غدّه ی سرطانی (روز نکبت) فلسطینی ها تظاهرات بی سابقه ای در مرز فلسطین اشغالی و غزه برگزار کردند که در آن تا این لحظه 63 شهید و نزدیک 3000 نفر زخمی شدند.

در هیچ سالی چنین فشاری به رژیم اشغال گر وارد نشده بود و این نشان گر ضعیف تر شدن این رژیم و بیدار تر شدن مسلمانان است.

البته انتقال سفارت آمریکا به قدس نیز در شعله ورتر شدن خشم مسلمانان تأثیر زیادی داشته است.

انتظار میرود در آینده عملیات هایی علیه سفارت آمریکا در قدس اشغالی انجام شود.


قرآن کریم میفرمایند:

مَنْ کٰانَ یُرِیدُ اَلْعِزَّةَ فَلِلّٰهِ اَلْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ اَلْکَلِمُ اَلطَّیِّبُ وَ اَلْعَمَلُ اَلصّٰالِحُ یَرْفَعُهُ وَ اَلَّذِینَ یَمْکُرُونَ اَلسَّیِّئٰاتِ لَهُمْ عَذٰابٌ شَدِیدٌ وَ مَکْرُ أُولٰئِکَ هُوَ یَبُورُ  ﴿فاطر، 10﴾
کسی که خواهان عزّت است (باید از خدا بخواهد چرا که) تمام عزّت برای خداست؛
سخنان پاکیزه به سوی او صعود می‌کند، و عمل صالح را بالا می‌برد؛
و آنها که نقشه‌های بد می‌کشند، عذاب سختی برای آنهاست و مکر (و تلاش افسادگرانه) آنان نابود می‌شود (و به جایی نمی‌رسد)!

  • سعید حجتی

 

معناى ولایت مطلقه این نیست که فقیه مجاز است هر کارى خواست، بکند تا موجب شود برخى ـ براى خدشه به این نظریه ـ بگویند: طبق «ولایت مطلقه» فقیه میتواند توحید یا یکى از اصول و ضروریات دین را انکار یا متوقف نماید! یا اینکه بگویند ولایت مطلقه مساوی با دیکتاتوریست!

تشریع ولایت فقیه براى حفظ اسلام است. اگر فقیه مجاز به انکار اصول دین باشد، چه چیز براى دین باقى میماند، تا او وظیفه حفظ و نگهبانى آن را داشته باشد؟! قید «مطلقه» در مقابل نظر کسانى است که معتقدند فقیه فقط در موارد ضرورى حق تصرف و دخالت دارد و نه بیشتر. پس اگر براى زیباسازى شهر یا تعریض خیابان نیاز به تخریب خانه اى باشد ـ چون چنین چیزى ضرورى نیست ـ فقیه نمیتواند دستور تخریب آن را صادر کند. این فقها به ولایت مقید ـ نه مطلق (بدون قید) ـ معتقدند، برخلاف معتقدان به ولایت مطلقه فقیه، که تمامى موارد نیاز جامعه اسلامى را ـ چه اضطرارى و چه غیراضطرارى ـ در قلمرو تصرفات شرعى فقیه میدانند.

دو نکته:

1.      اصل ولایت فقیه را هیچ فقیه شیعى منکر نشده است.

2.      اختلاف فقها در ولایت فقیه، به تفاوت نظر آنان در دامنه اختیارات است، نه اصل ولایت.

  • سعید حجتی

با توجه به خروج یک جانبۀ آمریکا از برجام و تبعاً بازگشت تحریم های آمریکایی و اضافه شدن تحریم های جدید به آنها، بدترین کار ممکن، ماندن در برجام با شرایط فعلی است. چون از یک طرف ایران محدودیت های فعلی را پذیرفته است و از طرف دیگر عمدۀ تحریم ها که آمریکایی هستند دوباره باز میگردند و تجربه و تاریخ نشان داده که به طرف های اروپایی نمیتوان اعتماد کرد. مثل این دوسال  که در اجرای برجام سنگ اندازی ها و بدعهدی ها (تحریم های بانک های اروپایی) را از آنها شاهد بودیم، آینده نیز همین طور خواهد بود.

گرفتن تضمین عملی و واقعی از کشورهایی که در زمان جنگ سلاح شمیایی، هواپیماهای میراژ و ... به صدام میفروختند و بعد از جنگ در کودتای مخملی و تحریم ها با آمریکا هم دست بوده اند، بسیار بعید به نظر میرسد. مگر اینکه آقایون دوباره بخواهند یک قرارداد عجله ای و بدون در نظر گرفتن تضمین های اجرایی را امضا کنند.

و الله علی کلّ شیء شهید.

  • سعید حجتی

خبرگزاری ها از درگیری بین سوریه و رژیم صهیونیستی خبر میدهند.

برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بعضی از منابع: صهیونیست ها گفته اند که ایران پایگاه های ما را هدف قرار داده است درحالی که ارتش سوریه اعلام کرده است که این کار ما بوده است و باید با این اتفاق کنار بیایید.

برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.

به گفتۀ المیادین تعداد این موشک ها 50 عدد بوده و سامانۀ گنبد آهنین را رد کرده اند و 10 مرکز نظامی رژیم اشغالگر را هدف قرار داده است و اسرائیلی ها در پناهگاه به سر میبرند.

برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.


قرآن کریم میفرمایند:

 اَلشَّهْرُ اَلْحَرٰامُ بِالشَّهْرِ اَلْحَرٰامِ وَ اَلْحُرُمٰاتُ قِصٰاصٌ فَمَنِ اِعْتَدىٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اِعْتَدىٰ عَلَیْکُمْ وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ وَ اِعْلَمُوا أَنَّ اَللّٰهَ مَعَ اَلْمُتَّقِینَ  ﴿البقرة، 194﴾
ماهِ حرام، در برابر ماهِ حرام! (اگر دشمنان، احترام آن را شکستند، و در آن با شما جنگیدند، شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید.) و تمام حرامها، (قابلِ) قصاص است. و (به طور کلّی) هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدّی کنید! و از خدا بپرهیزید (و زیاده روی ننمایید)! و بدانید خدا با پرهیزکاران است!

  • سعید حجتی


دیشب شنیدید رئیس جمهور آمریکا حرف های سخیف و سبکی زد. شاید بیش از 10 دروغ در حرف های او بود. هم نظام را تهدید کرد، هم ملت را که چنین و چنان میکنم. بنده از طرف ملت ایران میگویم: آقای ترامپ شما غلط میکنید!

دریافت تصویر با کیفیت اصلی
حجم: 3.79 مگابایت




امام خامنه ای:

از روز اول بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید. گفتم اگر میخواهید قرارداد ببندید، تضمین لازم را بگیرید و بعد ببندید. یکی از شروطی که گفتم این بود که رئیس‌جمهور آمریکا باید امضا کند. مسئولین محترم زحمت کشیدند و عرق ریختند و خب، نتوانستند. دو سال و نیم است که ما در حال انجام این قرارداد هستیم و حالا این مردک میگوید من قبول ندارم.
به سه کشور اروپایی اعتماد نکنید. اگر میخواهید با آنها قراداد بگذارید، تضمین عملی و واقعی به دست بیاورید و الّا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد.

  • سعید حجتی

اثبات نظر رهبر انقلاب بعد از 5 سال هزینه و اتلاف انرژی برای کشور.

رهبر انقلاب از همان ابتدای مذاکرات اعلام کردند که من به این مذاکرات خوش بین نیستم و تجربه نشان داده که آمریکایی ها سر عهد خود نمی ایستند. راه حل، مذاکره با آمریکا نیست بلکه راه حل اتکا به ظرفیت های عظیم درونی است که قبلاً در اقتصاد مقاومتی تصویب شده است.

آن زمان برخی از مسئولان فعلی و قبلی دولتی اصرار داشتند که نه، راه حل اصلی و کلید حل مشکلات، راضی کردن آمریکا و مذاکره کردن با اوست و سعی کردند که با جنگ روانی گسترده مردم را با خود همراه کنند.

بعد از پنج سال تلاش بی وقفۀ دولت برای به دست آوردن و حفظ برجام، به همان نقطۀ اول رسیدیم با این تفاوت که به یک تجربۀ پر هزینه دست یافتیم و آن اعتماد نکردن به آمریکاست.

  • سعید حجتی

این روزها و درپی فیلتر شدن پیام رسان تلگرام و اظهار نظر رئیس جمهور دربارۀ قانونی بودن یا نبودن این اقدام، هیاهو و جنجال رسانه ای جدیدی کلید خورده است.

جای سوال است که آیا واقعاً مهم ترین مسألۀ کشور، بودن یا نبودن تلگرام است که مردم را به آن مشغول میکنند؟

آیا موضوع #جنگ_اقتصادی، بیکاری، کاهش شدید ارزش پول ملی، بحث واردات بی حساب و کتاب، معیشت مردم و ... در اولویت نیستند؟!!

متأسفانه تجربه ثابت کرده است که هر وقت از طرف برخی از رسانه ها جنجالی به پا میشود، میخواهند ذهن مردم را از مسألۀ مهمتری که در جریان است منحرف کنند.

لطفاً اگر توان حل مشکلات را ندارید بازی در نیاورید.

  • سعید حجتی


شرکت های ایرانی شرکت کننده در نمایشگاهی که چند روز قبل رهبر انقلاب از آن دیدار کردند.

دریافت طرح با کیفیت اصلی
حجم: 8.32 مگابایت
  • سعید حجتی

رهبر انقلاب در جریان بازدیدشان از نمایشگاه کالای ایرانی، خطاب به وزیر کار؛ «اگر من جای شما بودم توی هیئت دولت یقه ام رو پاره میکردم برای قضیۀ واردات و اینها.»

مسئولین بی کفایت کار را به کجا رسانده اند؟!!



دریافت فیلم
حجم: 2.78 مگابایت
  • سعید حجتی

آنچه در ادامه می‌آید توصیه‌هایی است که امام عصر (عجل الله تعالی فرجه)‌ خطاب به شیعیان و پیروان اهل‌بیت (علیهم السلام) فرموده‌اند.

به راستی، چقدر به اینها عمل می‌کنیم؟!

1. از خداوند ـ جل جلاله ـ بترسید و تقوا پیشه کنید.

2. به ما در بیرون آوردن شما از فتنه و امتحانی که بر شما روی آورده است کمک کنید.

3. عهد می‌کنم که هر کدام از شیعیان که راه تقوا را در پیش گیرد و هر آنچه که لازم است [و حق خداست] از مال خود خارج کند، از فتنه‌ی گمراه‌کننده و رنج‌های ظلمانی در امان باشد.

4. هر کدام از شیعیان، در بخشش اموالی که خداوند به او داده به کسانی که خداوند فرمان داده است بخل ورزد، در دنیا و آخرت زیانکار خواهد بود.

5. اگر شیعیان ما در وفا نمودن به عهد و پیمانی که از ایشان گرفته شد، همسو و یک‌دل شوند، دیدار ما از ایشان به تأخیر نخواهد افتاد.

6. ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

(توقیع به شیخ مفید)

7. از خدا بترسید ؛ و از ما اطاعت کنید ؛ و از راه راست منحرف نگردید.

8. نیت خود را ـ مطابق سنت آشکاری که به شما گفتم ـ با دوستی، به سوی ما برگردانید.

(توقیع به ابن ابی‌غانم قزوینی و جماعتی از شیعیان)

9. اموال شما (خمس و زکات) را قبول نمی‌کنیم مگر اینکه پاک و طاهر باشد... هر کس می‌خواهد عمل کند و هر که نخواهد نکند؛ چرا که ما به آنچه شما دارید نیازی نداریم.

10. ظهور و فرج در دست خداست و کسانی که وقت رای آن تعیین می‌کنند "دروغگو " هستند.

11. در مسایلی که روی می‌دهد به فقهاء مراجعه کنید؛ زیرا که ایشان حجت من بر شمایند و من حجت خدایم بر ایشان...

12. منتفع شدن از من در ایام غیبتم، مانند استفاده از خورشید است زمانی که ابر روی آن را پوشانده باشد.

13. درباره چیزهایی که به درد شما نمی‌خورد سؤال نکنید، و در دانستن چیزهایی که از دانستن آنها معاف شده‌اید خود را به سختی نیاندازید.

14. برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید ؛ چرا که همین فرج شماست.

(توقیع به اسحاق بن یعقوب)

15. هر کس بدون اجازه ما در اموال مربوط به ما (خمس، زکات و وقف) تصرف کند، از جمله ظالمین است و ما در روز قیامت شاکی او خواهیم بود.

(توقیع به محمد بن جعفر اسدی)

16. آیا نمی‌دانید که خداوند از زمان حضرت آدم تا حال، برای مردم ملجأ و پناهی قرار داده که به ایشان پناه برند و راهنمایانی تعیین کرده که به سبب آنها هدایت یابند. هر زمان که نشانه‌ای از آنان پنهان شد نشانه‌ی دیگر آشکار گردید و هر وقت که ستاره‌ای از ایشان غروب کرد ستاره‌ی دیگر طلوع نمود ؛ و وقتی که خدای عزوجل امام حسن عسکری (ع) را به سوی خود برد گمان ننمایید که واسطه میان خود و مخلوقاتش را قطع نموده است. هرگز چنین چیزی نشده و نخواهد شد تا وقتی که قیامت برپا شود.

(توقیع به محمد بن ابراهیم بن مهزیار)

17. آیا نمی‌دانید که روی زمین از حجت خدا خالی نمی‌گردد ؛ خواه آن حجت، ظاهر باشد و خواه پنهان.

18. مردم پیروی از خواهش‌های نفسانی را از خود دور کنند ؛ و همانگونه که ]پیش از غیبت[ رفتار می‌نمودند رفتار کنند ؛ و امری که از آنان پوشیده و پنهان شده است را جستجو ننمایند... و بدانند که حق با ما و در نزد ماست.

(توقیع به عمروی وپسرش)

توضیح:

توقیع ، در لغت به معنای "امضاء، نامه و فرمان" ، و دراصطلاح حدیثی به معنای "بخشی از نوشته‌های ائمه اطهار علیهم السلام " است . بیشتر توقیعات از سوی امام عصر (عج) صادر گردیده است. واژه توقیع نخستین بار در روایتی از امام کاظم (ع) به معنای یادداشتی که امام در زیر یک نامه نوشته دیده شده‌است. امروزه وقتی سخنی از «توقیع» به میان می‌آید، ذهن به توقیعات حضرت مهدی (ع) منصرف می‌گردد.

ارسال توقیعات برای شیعیان، معمولاً توسط وکلای امام صورت می‌گرفت. نواب اربعه امام عصر وکیلانی در شهرهای مختلف داشتند که توقیعات از طریق آنها انتشار می‌یافت.

در کتاب کمال الدین شیخ صدوق، غیبت شیخ طوسی، احتجاج طبرسی و بحارالانوار مجلسی، حدود هشتاد توقیع از سوی امام زمان (ع)‌ نقل شده است که محتوای آن‌ها، برخی خطاب به سفرا و نواب خاص است و برخی خطاب به علماء و فقهاست. برخی در پاسخ به سؤالات است و برخی در تکذیب کسانی است که به دروغ ادعای امامت یا نیابت از طرف آن حضرت را داشتند.

 

  • سعید حجتی

آن بدبخت‌ها -سعودی‌ها- را چرا تحریک میکنید؟ میگویند میخواهیم جنگ مسلمان با مسلمان راه بیفتد. یکی از برنامه‌های آنها تشویق کردن و تحریص کردن و تحریک کردن یک کشورهایی از [این] قبیل است -که حالا من سعودی را به‌عنوان مثال عرض کردم- برای مواجهه و مقابله و سینه‌به‌سینه شدن با جمهوری اسلامی. آنها اگر عقل داشته باشند، باید گول این دشمن را نخورند؛ اگر با جمهوری اسلامی سینه‌به‌سینه بشوند، قطعاً ضربه میخورند و شکست میخورند. آنها میخواهند هزینه‌ی مقابله‌ی با نظام جمهوری اسلامی و ملّت مقتدر ایران را خودشان متحمّل نشوند و هزینه‌اش را به ‌دوش این دولتهای این‌جوری در منطقه بگذارند.

1397/2/10

  • سعید حجتی

کار آمریکا ایجاد ناامنی است؛ هرجا آمریکایی‌ها در این سالها پا گذاشتند ناامنی ایجاد کردند. در هر نقطه‌ای -چه نقطه‌ی غرب آسیا که ما هستیم، چه در نقاط دیگر عالم؛ هرجا که رفتند- ایجاد ناامنی کردند؛ یا جنگ داخلی راه انداختند، یا برادرکُشی راه ‌انداختند، برای مردم بدبختی آوردند هرجا که رفتند. برای همین هم هست که جای پای آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا باید برچیده بشود؛ آمریکایی‌ها بایستی از منطقه‌ی غرب آسیا بیرون بروند؛ آن ‌که باید پایش قطع بشود از اینجا آمریکا است، نه جمهوری اسلامی. جمهوری اسلامی خود ما هستیم، ما اهل اینجاییم، خلیج فارس خانه‌ی ما است، غرب آسیا خانه‌ی ما است، اینجا خانه‌ی ما است؛ شما بیگانه‌اید، شما از راه دور آمده‌اید، شما اهداف خباثت‌آمیز دارید، شما میخواهید فتنه ایجاد کنید، شما باید بروید. و بدانید آمریکایی‌ها و بقیّه‌ی کسانی که مثل آنها هستند از این منطقه پایشان قطع خواهد شد.

1397/2/10

  • سعید حجتی

دشمنان ما فهمیده‌اند و دانسته‌اند که در جنگ سخت نظامی طرْفی نخواهند بست. چند سال قبل از این، یک رئیس‌جمهور دیگر آمریکا -که آن هم مثل این بداخلاق و بی‌ربط‌گو و هجوگو بود- یک چیزهایی گفت علیه ما. بنده در سخنرانی همان چند سال پیش گفتم «آقاجان، دوران بزن‌دررو گذشته؛ بزنید، میخورید». میدانند این را؛ این را میدانند که اگر وارد درگیری و برخورد سخت و نظامی با ما بشوند، پایشان گیر می‌افتد. بله، به ما ضربه میزنند، امّا خودشان ممکن است چند برابر ضربه بخورند؛ این را فهمیده‌اند. راهی که پیدا کردند، جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی و مانند اینها است. حالا بحث فرهنگی به کنار، [امّا] امروز آنچه مطرح است برای دشمنان ما، جنگ اقتصادی است. اتاق جنگ آمریکا علیه ما عبارت است از وزارت خزانه‌داری آمریکا که همان وزارت اقتصاد و دارایی‌شان است؛ آنجا اتاق جنگ با ما است. خب راه مقابله‌ی با جنگ اقتصادی چیست؟ این است که ما در داخل به اقتصاد خودمان بپردازیم. وقتی اقتصاد ما متّکی بود، وابسته بود، مشکلات به وجود می‌آید. البتّه بنده عقیده ندارم به اینکه رابطه‌ی اقتصادی را از دنیا باید قطع کرد یا میتوان قطع کرد؛ معلوم است که نمیتوان؛ امروز همه‌ی دنیا به هم مربوط و متّصل است امّا تکیه‌ی به بیرون از مرزها غلط اندر غلط است؛ نباید تکیه کرد. بله، بروند با زرنگی، با تدبیر، با سیاست‌گذاری درست، با پیگیری صحیح، با جدّیّت، ارتباطات با دنیا [برقرار کنند]. دنیا بزرگ است؛ دنیا که فقط آمریکا و چند کشور اروپایی نیست؛ دنیا خیلی وسیع است؛ بروند ارتباطات را برقرار کنند به آن مقداری که لازم هست امّا چشم ندوزند به هیچ نیروی خارجی؛ چشم بدوزند به عنصر داخلی، چشم بدوزند به این ارزش بزرگ: نیروی انسانی داخل.

  • سعید حجتی

چرا یک عدّه‌ای اصرار دارند پولشان را بریزند در جیب کمپانی خارجی؟ این چه مرضی است که جنس خارجی باید مصرف بشود؟ یک‌وقت جنسِ ایرانیِ مشابه نداریم، خب بله، بحثی نیست؛ بعضی از اجناس هست که تولیدش در داخل منطبق با صرفه نیست، صرفه ندارد؛ خیلی خب! در داخل، جنس مشابه آن را نداریم. [امّا وقتی] مشابه جنسی در داخل هست، تولید میشود و در کیفیّت هم بعضی مثل کیفیّت مشابه خارجی است، بعضی بالاتر از کیفیّت مشابه خارجی است، چرا بایستی یک عدّه‌ای اصرار داشته باشند که حتماً بروند جنس خارجی و فلان مارک خارجی و مانند اینها را مصرف کنند؟ این چه مرضی است؟ این چه بدفهمی و کج‌فهمی‌ای است که بعضی دارند؟ کالای ایرانی مصرف کنیم. تصمیم بگیریم؛ مؤسّسات بزرگ، خود دولت، دیگران، همه تصمیم بگیرند که از کالای [ایرانی حمایت کنند].

1397/2/10

  • سعید حجتی

شاخصه‌ها و امتیازات علم انسانی بومی چیست؟
آیا نمی‌توان با کپی­ برداری آگاهانه و یا حداکثر با تولید علوم غیر بومی، به اهداف خود در اسلامی سازی علوم انسانی رسید؟


علوم انسانی غالباً از تجربه‌های فردی و شخصی و موردی شروع شده است و بعد کم‌کم با تحلیل و تفسیر آن‌ها، تجربه‌هایی به صورت یک قاعده علمی درآمده و مجموعه آن‌ها به صورت علم عرضه شده، ما نیز می‌توانیم از تجربه‌های شخصی خود استفاده کنیم.  ولی ما به عنوان یک دانشمند مسلمان وقتی می‌خواهیم در این مباحث نظر دهیم، گاهی برای خودمان لازم می‌دانیم از منابع دینی و تعبدی استفاده کنیم، بگوییم این مطلب با این آیه قرآن نمی‌سازد و یا نه می‌سازد. این متدلوژی علم به اصطلاحی که معروف است، ‌نیست. ما در جاهایی از متدولوژی رایج علوم انسانی فراتر می‌رویم ...
  • سعید حجتی

ابو حمزه ثمالى گوید: امام‏ سجّاد عَلَیْهِ السَّلَامُ به من فرمودند:

هنگامى که روز قیامت بر پا شود، خداوند تمامى مخلوق اوّلین و آخرین را بر یک سرشت گرد هم آورد، بعد از آن منادى فریاد زند: کجایند اهل فضل؟

پس گروهى از مردم به پا خیزند و فرشته ‏ها با ایشان دیدار نموده و میگویند: فضل شما چگونه بوده است؟

گویند: با کسانى که با ما قطع رابطه کرده بودند، دیدار و صله انجام میدادیم، هر که ما را محروم کرده بود عطایش میکردیم و هر که بر ما ستم نموده بود او را می‏بخشیدیم.

فرشته ‏ها گویند: داخل بهشت شوید.

سپس منادى فریاد زند: کجایند همسایگان خدا در خانه ‏اش؟

پس گروهى دیگر از مردم برخیزند و فرشته ‏ها به ایشان گویند: به چه چیزى شما همسایه خداوند قرار گرفته ‏اید؟

گویند: در راه خدا بر یکدیگر سبقت می‏گرفتیم و در راه خدا دشمنى میکردیم و در راه خدا دوستى و اظهار محبّت مینمودیم و در راه خدا بذل و بخشش داشتیم و در راه خدا محاسبه و کنترل میکردیم و در راه خدا به یکدیگر تبریک و شادباش میگفتیم.

سپس منادى فریاد زند: اهل صبر کجایند؟

پس گروهى از مردم به پا خیزند و چون فرشتگان ایشان را دیدار کنند، گویند: بر چه چیزهایى بردبارى و صبر داشتید؟

در پاسخ گویند: در فرمانبردارى و اطاعت از (اوامر و نواهى خداوند) بردبار بودیم و خود را از گناه و نافرمانى خدا به صبر وا میداشتیم، پس به ایشان هم گفته میشود: داخل بهشت شوید.

کتاب زاهد کیست؟ وظیفه اش چیست؟ / ترجمه الزهد، ص: 217

 
  • سعید حجتی

وقتی سخن از جنگ های امام علی علیه السلام میشود، معمولاً جمل، صفّین و نهروان را ذکر میکنند و از غارات معاویه غفلت میشود.

غارات معاویه مجموعه حملاتی بوده است که او به شهرها و روستاهای تحت حاکمیت امیرالمومنین علیه السلام انجام داده است. به این صورت که گروه های غارتگر با استفاده از غفلت کارگزاران امیرالمونین علیه السلام به صورت غافلگیر کننده به روستا یا منطقه ای حمله میکردند؛ آنجا را غارت میکردند و عدّه ای را میکشتند و بعد سراغ منطقه ای دیگر میرفتند.

هدف از این غارت ها بر هم زدن امنیت مناطق تحت حکومت امیرالمومنین علیه السلام بوده است و الغای این شبهه که ایشان نمیتوانند امنیت را برقرار کنند.

یکی از این غارت ها حمله به منطقه یمن بوده است در آن زمان، عبیدالله بن عباس بن عبدالمطلّب از طرف امیرالمومنین علیه السلام در آنجا والی بوده اند.

در هنگام این حمله عبیدالله بن عباس در یمن نبوده است و تا رسیدن سپاه امیرالمومنین به یمن، دشمنان به دار الخلافه یمن میرسند و دو کودک عبیدالله را جلوی مادرشان سر میبرند! با دیدن این صحنه مادرشان مجنون میشود و ...

امّا همین عبیدالله بن عباس در زمان امام حسن علیه السلام، فرماندۀ لشکر امام حسن علیه السلام در مقابل معاویه است. او با گرفتن رشوه به سپاه معاویه میپیوندد.

و این عبرتی است برای دنیا پرستان.

حبّ الدنیا رأس کل خطیئة.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

  • سعید حجتی

هدایت به بالای صفحه