جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

مشخصات بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
+ این وبلاگ تلاش میکند بیانگر اصول و اندیشه های اسلام ناب و انقلاب اسلامی باشد.
+ لطفاً برای استفادۀ راحت تر از مطالب، از فهرست مطالب استفاده کنید.
+ در صورت تمایل میتوانید مطالب این وبلاگ را با ذکر یک صلوات، در فضای مجازی استفاده کنید.

ابزار حديث حق

تقویم شمسی

۱۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

معاهدات بین المللی مثل «FATF» و «2030»، ابتدا در اتاقهای فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولتهای همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می کنید؟
مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل  مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند. البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیونهایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.

  • سعید حجتی


  • سعید حجتی

متأسفانه امروز در فضای عمومی، در فضاهای مجاز، توهین به یکدیگر، تهمت زدن به یکدیگر از سوی جمعی رایج شده است... بعضی از اینها گناه کبیره است... امروز که دشمن در مقابل کشور ایستاده است، همه با هم دست به دست هم بدهند، متّحد باشند. 97/3/25


دریافت عکس با کیفیت اصلی
حجم: 2.07 مگابایت



  • سعید حجتی


جدول | وظایف اقتصادی مردم و مسئولان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر در تاریخ ۹۷/۳/۲۵ با اشاره به لزوم هوشیاری مردم فرمودند: «امروز توطئه‌ی دشمن عبارت است از فشار اقتصادی به توده‌ی ملّت ایران برای اینکه اینها را خسته کنند، برای اینکه اینها را ناامید کنند.» ایشان در ادامه وظایفی را برای مسئولان و مردم برای مقابله با توطئه‌ی اقتصادی دشمن برشمردند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR این موارد را در جدولهای زیر مرور میکند.

 

وظایف «مسئولان» برای مقابله با توطئه اقتصادی دشمن

۱

تصمیمهای قاطع در کانون مرکزی تشکیل شده برای اقتصاد

۲

حذف کارهای مانعِ رونق فضای کسب و کار

۳

مبارزه جدی با فساد

۴

مبارزه با اسراف

۵

حمایت از جوانان فعال در بخشهای تولیدی و سازندگی

 

وظایف «مردم» باری مقابله با توطئه اقتصادی دشمن

 

۱

زیاده‌روی و ولخرجی در اموری که نیاز نیست را به نفع کشور و طبقات مستضعف و فقیر و مظلوم، کنار بگذارند.

۲

صاحبان امکانات مالی، نقدینگی خود را به سمت تولید هدایت کنند

۳

تاجران از وارد کردن اجناسی که در داخل تولید میشود یا با نیازهای مردم فاصله دارد پرهیز کنند

۴

سفرهای خارجی تفریحی و زائد به استثناء سفرهای زیارتی را رها کنند




 

  • سعید حجتی

  • سعید حجتی

«جوانهای ما یادشان نیست، همین شهر تهران در زیر آتش موشکهای شبانه‌روزیِ دشمن میسوخت! خانه‌ها خراب میشد، انسانها کشته میشدند؛ در شهر تهران! شهرهای جبهه -مثل دزفول، مثل اهواز، مثل شوش و بقیّه‌ی شهرها- که جای خود دارد؛ حتّی تا شهرهای دوردست، موشکهای دشمن میرسید! ما موشک نداشتیم، وسیله‌ی دفاع نداشتیم، مجبور بودیم دستمان را روی هم بگذاریم، تماشا کنیم! امروز جوانان ما توانسته‌اند به قدرت موشکی اوّل منطقه تبدیل بشوند. دشمن میداند که اگر یکی بزند، ده تا میخورَد. پس موشک، مایه‌ی امنیّت و نقطه‌ی قوّت است. ببینید؛ دشمن روی مسئله‌ی موشکی متمرکز میشود. یک عدّه‌ای هم متأسّفانه در داخل با دشمن هم‌صدا میشوند که «آقا چه فایده‌ای دارد؟». ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
  • سعید حجتی

ان شمر زمان، نخست‌وزیر کودک‌کُش رژیم اشغالگر، بلند میشود میرود اروپا و مظلوم‌نمایی میکند که بله، ایران میخواهد ما را مثلاً نابود بکند. جمهوری اسلامی در همه‌ی زمینه‌ها منطقی حرکت کرده؛ در همین قضیّه‌ی رژیم اشغالگر، جمال عبدالنّاصر(۱۳) در آن چهل پنجاه سال پیش که شماها نبودید، شعار میداد که ما یهودی‌ها را میریزیم به دریا، یعنی [وقتی] میخواست علیه اسرائیل حرف بزند، میگفت یهودی‌ها را میریزیم به دریا؛ جمهوری اسلامی از روز اوّل چنین حرفی نزده؛ ما از روز اوّل طرح ارائه کرده‌ایم؛ ما گفته‌ایم که امروز دموکراسی و مراجعه‌ی به آراء عمومی یک شیوه‌ی مدرن و پیشرفته است که همه‌ِی دنیا هم قبول دارند؛ بسیار خب، برای تعیین نوع حکومت کشور تاریخی فلسطین، به افکار عمومی مردم فلسطین مراجعه کنید، یک رفراندوم راه بیندازید؛آنهایی که واقعاً فلسطینی‌اند -مثلاً فرض کنید آنهایی که لااقل از صد سال پیش به آن‌طرف فلسطینی بودند، هشتاد سال پیش به آن طرف فلسطینی [بودند]؛ در فلسطین، هم مسلمان بوده، هم یهودی وجود داشته، هم مسیحی وجود داشته که فلسطینی‌اند- از این فلسطینی‌ها در هر جا که هستند، چه در خود سرزمین‌های اشغالی یعنی کلّ سرزمین فلسطین، و چه در خارج از فلسطین، نظرخواهی بشود؛ هر نظامی را که اینها معیّن کردند برای سرزمین فلسطین، آن نظام مورد قبول است؛ هرچه آنها خواستند. این نظر، نظر بدی است؟ این نظر، نظر پیشرفته‌ای نیست؟ این را اروپایی‌ها حاضر نیستند بفهمند؟

دریافت طرح با کیفیت اصلی

حجم: 1.95 مگابایت

  • سعید حجتی

باسمه تعالی

بازخوانی یک تعبیر

#دیوث_سیاسی

#دیوث_اقتصادی

روز قدس و راهپیمایی عبادی اش با تمام هیاهو رنگارنگ پیرامونش گذشت ...

مسئله قدس، اولویت بین المللی ماست.

اما در درون کشور، اولویت با اقتصاد و به طور خاص با حمایت از کالای ایرانی است.

حمایت از کالای ایرانی

چندی پیش، در گرماگرم همنشینی با ابرقدرت ها برای دستیابی به یک سند افتخار به نام برجام ( = خسارت محض )، اندیشمندی بزرگ به اقتضای ذهن تیزبینش، مسئله را موضوع شناسی فقهی کرده و خطر وجود « دیوث سیاسی » و « دیوث اقتصادی » را مطرح نمود.

ضمیر سریعا مرجع خود را یافت و سیاسیونِ متهم که خود را متصّف به « دیوث سیاسی » دیدند، به دست و پا زدن افتادند.

و مردم، شاد از این توصیف به جا ... .

شادی دسته ای برخاسته از تفاوت در عقیده با سیاسیون متهم؛ و شادی دسته دیگر، نشئت گرفته از کینه دروغ های قشنگ ... .

اما در شلوغیِ دست و پا زدن ها و دست مریزاد گفتن ها، چیزی مغفول ماند ...

همگی دیوثان سیاسی را شناختیم ... مردانی که بیگانگان را بر سیاست و اداره امور کشور ( = ناموس خود ) مسلط می کنند.

اما « دیوثان اقتصادی » چه کسانی بودند؟ ( و یا هستند؟؟ )



بدون شک ذهن ها این بار هم سریعا به سمت مسئولین و سیاسیون بی نوا رفته است؛ آن ها که بندرگاه های بزرگ ما را بدون توجه به جوانان خلاق ایرانی، به بیگانه سپردند ...

یا آن ها که له له زنان، سرمایه هنگفتی را به پای هواپیماسازهای بیگانه ریختند بدون آن که به تمنای اعتمادخواهی مهندسان خودی وقعی بنهند ...

و یا ...

این ها همه درست .... ضمیر راهش را بلد است.

اما چرا همیشه فقط مرغ همسایه غاز است؟؟ چرا تنها ماست او ترش است؟؟

آیا ضمیر این تعبیر، توده مردم را نمی شناسد؟!

مگر له له زدن خودِ ما مردم کوچه و بازار، برای کالاهای خارجی موجب تسلط بیگانه بر ناموسمان ( = اقتصاد کشور ) نمی شود؟؟

مگر انگ و تهمت #بی_کیفیت زدن به کالای ایرانی، اقتصادمان را دستمال کش غیر نمی کند؟؟



« دیوث اقتصادی » آن شخص یا مجموعه ای است که بیگانه را بر اقتصاد کشور خود مسلط می کند؛ چه با قراردادهای ننگینِ #دارسی گونه و چه با بی توجهی به کالای داخلی و پرستش چشم بسته ی نمونه خارجی آن با لوچه ای آویزان.


  • سعید حجتی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) با اشاره با انواع دشمنانی که در برابر امام وجود داشت، برخی خصوصیات الگوی رفتاری امام خمینی در مواجهه‌ی با این دشمنیها را بیان کردند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR این موارد را در جدول زیر مرور میکند.



عنوان بیانات
۱ برخورد شجاعانه و فعال با دشمن امام در مواجهه‌ی با دشمنی‌ها و دشمنان برخورد شجاعانه و فعال داشت، برخورد از روی ضعف و انفعال نداشت؛ امام هرگز منفعل نشد. نه احساس ضعف کرد و نه از خود ضعف نشان داد، قدرتمندانه در مقابل دشمنان و به صورت فعال ایستاد.
۲ پرهیز از هیجان‌زدگی و تکیه بر محاسبات عقلانی از هیجان‌زدگی امام پرهیز میکرد، امام در مقابل حوادث هیجان‌زده نمیشد، تکیه به احساسات خالی از عقلانیت نمیکرد، تصمیمهای امام تصمیمهای شجاعانه و همراه با احساسات محکم بود اما مبتنی بر محاسبات عقلانی.
۳ رعایت اولویتها و تمرکز بر آنها امام اولویتها را رعایت میکرد، تمرکز بر اولویتها میکرد. فرض بفرمایید در دوران مبارزات اولویت امام مقابله‌ی با رژیم سلطنت بود، مسائل حاشیه‌ای را وارد میدان کار خود نمیکرد؛ متمرکز بر یک مسئله‌ی دارای اولویت میشد، حواشی را وارد میدان اهتمام خود نمیکرد.
۴ اعتماد به تواناییهای مردم مخصوصاً جوانان امام ملت ایران را ملت بزرگ و آگاه و توانایی میدانست، به آنها اعتماد میکرد، به آنها خوشبین بود، مخصوصاً به جوانان. مشاهده کنید در فرمایشات امام چقدر نسبت به ملت خوشبین است، نسبت به جوانان خوشبین است.
۵ بی‌اعتمادی به دشمن یک لحظه امام در طول ده سال حضور بابرکت خود در رأس نظام اسلامی به دشمن اعتماد نکرد، به پیشنهادهای دشمن بدبین بود، به تظاهرات آنها بی‌اعتنا بود، دشمن را به معنای واقعی کلمه دشمن میدانست و به او اعتماد نمیکرد.
۶ اهتمام به همبستگی و اتحاد ملت این هم یکی از خصوصیات الگوی رفتاری امام در مقابل این دشمنی‌ها بود. هر چیزی که ملت را به دو دسته تقسیم کند، به دو قطب تقسیم کند، از نظر امام مردود بود.
۷ ایمان راسخ به نصرت الهی و وعده الهی اتکاء امام به نصرت الهی بود. همه‌ی تلاش خود را میکرد، با همه‌ی وجود در میدان بود اما امید او بسته‌ی به نصرت الهی و به قدرت الهی و تکیه‌ی او به قدرت الهی بود.
  • سعید حجتی

چند شبی آسمان نزدیک تر است ...

قدرش را بدانیم ...

  • سعید حجتی

و به ثروتمندان و پولداران مشروع وصیت می‏کنم که ثروتهاى عادلانه خود را به کار اندازید و به فعالیت سازنده در مزارع و روستاها و کارخانه‏ ها برخیزید که این خود عبادتى ارزشمند است ..

و به همه در کوشش براى رفاه طبقات محروم وصیت میکنم که خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگى به حال محرومان جامعه است که در طول تاریخ ستمشاهى و خان خانى در رنج و زحمت بوده ‏اند. و چه نیکو است که طبقات تمکندار به طور داوطلب براى زاغه و چپرنشینان مسکن و رفاه تهیه کنند. و مطمئن باشند که خیر دنیا و آخرت در آن است. و از انصاف به دور است که یکى بی خانمان و یکى داراى آپارتمانها باشد ...

وصیت نامه امام خمینی (صحیفه نور، ج21، ص 455)

  • سعید حجتی

جمله ای که ممکن است در قضاوت ها یادمان برود:

«من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسى و اسلام نمایى بعضى افراد ذکرى از آنان کرده و تمجیدى نموده‏ ام، که بعد فهمیدم از دغلبازى آنان اغفال شده ‏ام. آن تمجیدها در حالى بود که خود را به جمهورى اسلامى متعهد و وفادار مى ‏نمایاندند، و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود. و میزان در هرکس حال فعلى او است ..»
روح اللَّه الموسوى الخمینى‏

صحیفه نور ج21 ص 452

  • سعید حجتی


ما امروز از دوستان میترسیم! دیروز از دشمنها می‏ترسیدیم. آن ترس خیلى زیاد نبود؛ اشکالى نبود. امروز از دوستها می‏ترسیم که این دوستهاى بی توجه به عمق مسائل، بى توجه به موقعیتى که الآن ما در آن واقع هستیم، کارى بکنند که مکتب ما در دنیا مکتب فاسد قلمداد شود؛ مکتب عقب افتاده قلمداد شود. این است که ما را رنج می دهد، این است که ما را نگران کرده. امروز بر همه ما، بر همه ملت، بر بانوان، بر برادران، بر علما، بر دانشگاهیها، بر وکلا، بر وزرا، بر همه قشرهاى ملت است که احتراز کنند از اختلاف، و احتراز کنند از کارهایى که مخالف با نهضت اسلامى است؛ مخالف با جمهورى اسلامى است. دست از اختلافات بردارید. در یک امور جزئى با هم اختلاف نکنید. امروز روز اختلاف نیست. دست از هواهاى نفسانى بردارید! براى ریاست کمیته و پاسدارى و اینها خداى ناخواسته خلاف نکنید. امروز روز هواى نفس نیست.
صحیفه امام ج8 ص 481

  • سعید حجتی

جدول | تجربه‌هایی برای رفتار مناسب در برابر آمریکا و برجام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، لازمه انجام وظایف و اتخاذ تصمیم صحیح درباره قضیه برجام را بهره‌مندی از تجربه‌های گذشته دانستند و بر همین اساس به بیان ۶ تجربه و درس مهم در خصوص آمریکا پرداختند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR این موارد را در جدول زیر مرور میکند.


عنوان توضیح
۱ امکان نداشتن تعامل دولت جمهوری اسلامی با آمریکا آمریکا پابند به تعهدات خودش نیست. نگویید اینها کار این دولت است و کار ترامپ است، نه، دولت قبل هم که با ما صحبت کرد، وزیر خارجه‌اش ده روز، پانزده روز در اروپا پابند جلسات این چیز بود، آنها هم همین‌جور تقریباً، حالا به شکل دیگری عمل کردند ولی نقض کردند. آنها هم تحریم کردند، آنها هم برخلاف تعهدات خودشان عمل کردند.
۲ دشمنی عمیق آمریکا با ایران دشمنی سطحی نیست. مخالفت براساس و بر محور مسئله‌ای مثل مسئله‌ِی اتمی نیست. بحث این است که اینها نظامی را که در این منطقه‌ی حساس سر بلند کرده، ایستاده، قد برافراشته، رشد کرده، با ظلمهای آمریکا مخالفت میکند، نسبت به آمریکا هیچگونه ملاحظه‌کاری نمیکند، روحیه‌ی مقاومت را در منطقه توسعه میدهد، با یک چنین نظامی، پرچم اسلام را در دست گرفته، با این نظام مخالفند.
۳ گستاخ‌تر شدن آمریکا درصورت انعطاف در برابر او هر جایی که ما مقداری کوتاه آمدیم، آنها تندتر آمدند. همان رئیس جمهور شریری که خودش مجسمه‌ی شرارت بود ــ بوش دوم ــ در مقابل انعطافهایی که دولت وقت نسبت به او نشان داده بود، ایران را محور شرارت نامید.
۴ عقب‌نشاندن آمریکا درصورت ایستادگی در مقابل او سازمان ملل و دستگاه‌های گوناگون سیاسی جهان به خیال خودشان حق غنی‌سازی ایران را شناختند؛ منشأش مذاکره نیست اشتباه نکنیم، منشأش پیشرفت ما است، ما چون پیشرفت کردیم، چون حرکت کردیم، چون به ۲۰ درصد رسیدیم، اینها به تب راضی شدند والّا اگر چنانچه بنابود مذاکره کنیم، این را با مذاکره به دست بیاوریم تا امروز و تا هرگز به دست نمی‌آمد.
۵ همراهی اروپا با آمریکا در مسائل مهم ما بنای دعوا کردن با اروپایی‌ها را نداریم؛ اما واقعیتها را باید بدانیم. این سه کشور نشان دادند که در حساس‌ترین موارد با آمریکا همراهی میکنند و دنبال آمریکا حرکت میکنند. حرکت زشت وزیرخارجه‌ی فرانسه در جریان مذاکرات را همه یادشان است، در بازی پلیس بد و پلیس خوب میگفتند او نقش پلیس بد را ایفا میکند. البته با هماهنگی آمریکایی‌ها بود.
۶ خطابودن گره زدن حل مسائل کشور به برجام و مسائل خارجی ما نبایستی مسائل کشور را، مسائل اقتصادی کشور و مسائل گوناگون کشور را گره بزنیم به امری که از اختیار ما خارج است، در بیرون کشور تدبیر و تصمیم‌گیری میشود. وقتی ما مسئله‌ی اقتصاد کشور را، کسب و کار کشور را به مسئله‌ی برجام گره میزنیم نتیجه این میشود که صاحبان کار و سرمایه چند ماه باید منتظر بمانند تا ببینند خارجی‌ها چه تصمیمی میگیرند.
  • سعید حجتی


  • سعید حجتی

هدایت به بالای صفحه