جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

مشخصات بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
+ این وبلاگ تلاش میکند بیانگر اصول و اندیشه های اسلام ناب و انقلاب اسلامی باشد.
+ لطفاً برای استفادۀ راحت تر از مطالب، از فهرست مطالب استفاده کنید.
+ در صورت تمایل میتوانید مطالب این وبلاگ را با ذکر یک صلوات، در فضای مجازی استفاده کنید.

ابزار حديث حق

تقویم شمسی

آیا قرآن کریم سکولاریسم را میپذیرد؟

جمعه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۲۳ ق.ظ


آیا قرآن کریم سکولاریسم (جدایى دین از امور اجتماعی دنیا) را مى‏ پذیرد؟



پاسخ:

آیات قرآن کریم بیان گر پیوند دین با دنیا و سیاست هستند:

1. قرآن دستور میدهد که سهم خود را از دنیا فراموش مکن. (قصص/ 77)

2. عدالت اجتماعى از اهداف پیامبران است. (حدید/ 25 و مائده/ 42)

3. آزادى اجتماعى از اهداف پیامبران است. (اعراف/ 157 و نحل/ 36 و ...)

4. داورى بین مردم از وظایف رهبران الهى است. (بقره/ 123 و 213 و نساء/ 59 و 105)

5. قرآن به برخى مبانى و اصول و مسائل اقتصادى میپردازد و اصل مالکیت زن و مرد را می‏پذیرد (نساء/ 32)،

معامله را حلال و ربا را حرام اعلام میکند (بقره/ 275)، مسائل ارث و وصیت و ... را بیان مى‏کند

(نساء/ 2 و 7 و 12 و مائده/ 106 و ...)، وفاى به عقدها را لازم میشمارد (مائده/ 1)

، کم فروشى را سرزنش میکند (مطففین/ 1 و شعراء/ 181)،

بر توزیع و تعدیل ثروت تاکید میورزد (حشر/ 7) و به تعاون و همکارى راهنمایى میکند. (مائده/ 2) و ...



تذکر: تعیین و توجه به این قوانین دخالت در امور دنیاى مردم و برخى آنها مستلزم تشکیل حکومت است.

6. قرآن برخى اصول و مبانى و مسائل نظام سیاسى را طرح میکند از جمله:

حق قانون‏گذارى از آن خداست (انعام/ 57 و 62 و یوسف/ 40 و ...)

، اطاعت از رهبران الهى لازم است (نساء/ 59)، ولایت و سرپرست مردم را مشخص میسازد (مائده/ 3 و 55 و 67)،

سخن رهبر الهى را فصل الخطاب معرفى میکند (احزاب/ 6) و اصول سیاست خارجى مسلمانان را تعیین میکند. (نساء/ 141)

تذکر: توجه قرآن به این امور دخالت در دنیاى مردم و زمینه ‏سازى تشکیل حکومت الهى است.

7. حکم جهاد و دفاع و چگونگى برخورد با اسیران و مخالفان در قرآن مطرح شده است که دخالت مستقیم در امور دنیوى و سیاسى- نظامى است (بقره/ 190 و 191 و 216 و حج/ 78 و نساء/ 74 و 95 و برائت/ 5 و انفال/ 65 و ...)

8. تعیین قوانین حقوقى خانواده مثل احکام زناشویى و طلاق و ... (سوره نساء و نور)

9. تعیین قوانین جزایى و کیفرى در مورد قصاص، زنا، سرقت و ... (نور/ 2 و 4 و مائده/ 38 و 33 و ...)

10. قرآن برخى پیامبران الهى مثل سلیمان را داراى مُلک و حکومت معرفى میکند.

(و البته زمینه حکومت براى برخى رسولان الهى فراهم نشد.) (نمل/ 14- 34)

نتیجه: با توجه به آیات فوق و موارد مشابه در قرآن و سنت پیامبر (ص) و امام على (ع) و حکومت اسلامى آنها، روشن میشود که جدایى دین و دنیا و جدایى دین و سیاست و حکومت با اسلام ناسازگار است،

پس سکولاریسم از منظر قرآن قابل قبول نیست. «1»

__________________________________________________

 (1). براى اطلاع بیشتراز مدل‏ها و شبهات سکولاریست‏ها نک: قرآن وسکولاریسم، محمدحسن قدردان‏قراملکى.

منبع: شمیم مهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه