آیا قرآن کریم سکولاریسم را میپذیرد؟
آیا قرآن کریم سکولاریسم (جدایى دین از امور اجتماعی دنیا) را مى پذیرد؟
پاسخ:
آیات قرآن کریم بیان گر پیوند دین با دنیا و سیاست هستند:
1. قرآن دستور میدهد که سهم خود را از دنیا فراموش مکن. (قصص/ 77)
2. عدالت اجتماعى از اهداف پیامبران است. (حدید/ 25 و مائده/ 42)
3. آزادى اجتماعى از اهداف پیامبران است. (اعراف/ 157 و نحل/ 36 و ...)
4. داورى بین مردم از وظایف رهبران الهى است. (بقره/ 123 و 213 و نساء/ 59 و 105)
5. قرآن به برخى مبانى و اصول و مسائل اقتصادى میپردازد و اصل مالکیت زن و مرد را میپذیرد (نساء/ 32)،
معامله را حلال و ربا را حرام اعلام میکند (بقره/ 275)، مسائل ارث و وصیت و ... را بیان مىکند
(نساء/ 2 و 7 و 12 و مائده/ 106 و ...)، وفاى به عقدها را لازم میشمارد (مائده/ 1)
، کم فروشى را سرزنش میکند (مطففین/ 1 و شعراء/ 181)،
بر توزیع و تعدیل ثروت تاکید میورزد (حشر/ 7) و به تعاون و همکارى راهنمایى میکند. (مائده/ 2) و ...
تذکر: تعیین و توجه به این قوانین دخالت در امور دنیاى مردم و برخى آنها مستلزم تشکیل حکومت است.
6. قرآن برخى اصول و مبانى و مسائل نظام سیاسى را طرح میکند از جمله:
حق قانونگذارى از آن خداست (انعام/ 57 و 62 و یوسف/ 40 و ...)
، اطاعت از رهبران الهى لازم است (نساء/ 59)، ولایت و سرپرست مردم را مشخص میسازد (مائده/ 3 و 55 و 67)،
سخن رهبر الهى را فصل الخطاب معرفى میکند (احزاب/ 6) و اصول سیاست خارجى مسلمانان را تعیین میکند. (نساء/ 141)
تذکر: توجه قرآن به این امور دخالت در دنیاى مردم و زمینه سازى تشکیل حکومت الهى است.
7. حکم جهاد و دفاع و چگونگى برخورد با اسیران و مخالفان در قرآن مطرح شده است که دخالت مستقیم در امور دنیوى و سیاسى- نظامى است (بقره/ 190 و 191 و 216 و حج/ 78 و نساء/ 74 و 95 و برائت/ 5 و انفال/ 65 و ...)
8. تعیین قوانین حقوقى خانواده مثل احکام زناشویى و طلاق و ... (سوره نساء و نور)
9. تعیین قوانین جزایى و کیفرى در مورد قصاص، زنا، سرقت و ... (نور/ 2 و 4 و مائده/ 38 و 33 و ...)
10. قرآن برخى پیامبران الهى مثل سلیمان را داراى مُلک و حکومت معرفى میکند.
(و البته زمینه حکومت براى برخى رسولان الهى فراهم نشد.) (نمل/ 14- 34)
نتیجه: با توجه به آیات فوق و موارد مشابه در
قرآن و سنت پیامبر (ص) و امام على (ع) و حکومت اسلامى آنها، روشن میشود که جدایى
دین و دنیا و جدایى دین و سیاست و حکومت با اسلام ناسازگار است،
پس سکولاریسم از منظر قرآن قابل قبول نیست. «1»
__________________________________________________
(1). براى اطلاع بیشتراز مدلها و شبهات سکولاریستها نک: قرآن وسکولاریسم، محمدحسن قدردانقراملکى.
منبع: شمیم مهر