جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

مشخصات بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
+ این وبلاگ تلاش میکند بیانگر اصول و اندیشه های اسلام ناب و انقلاب اسلامی باشد.
+ لطفاً برای استفادۀ راحت تر از مطالب، از فهرست مطالب استفاده کنید.
+ در صورت تمایل میتوانید مطالب این وبلاگ را با ذکر یک صلوات، در فضای مجازی استفاده کنید.

ابزار حديث حق

تقویم شمسی


از أبى عبد اللَّه الزّیادى منقول و مرویست که چون المتوکّل باللَّه {خلیفه عباسی} را زهر دادند نذر کرد که اگر حضرت شافى على الاطلاق او را شفاء بخشد تصدّق مال بسیار در راه ایزد غفّار نماید.

بعد از آنکه از آن سمّ مؤلم صحیح و سالم و از آن علّت صحّت یافت فقها را جمع فرمود و از حدّ مال بسیار که نذرش بر آن مبلغ قرار یافته بود سؤال‏ نمود از تصدّق چه مقدار از مال از عهده عهد و نذر واحد متعال برائت ذمّت حاصل گردد.

فقها در حدّ مال کثیر اختلاف نمودند

بعضى گفتند که از تصدّق یک هزار درهم أمیر المؤمنین را بیقین برائت ذمّت حاصل گردد.

و بعضى گفتند: که ده هزار درهم بمستحقّین تصدّق باید نمود.

و جمعى صد هزار درهم میگفتند بواسطه اختلاف فقها متوکّل را اشتباه تمام بهم رسید و در آن أمر متحیّر بود.

حسن حاجب گفت: یا أمیر المؤمنین اگر من جواب آنچه حقّ و صواب باشد بنزد شما آرم ما را عطا و صله از نزد شما خواهد بود یا نه؟

متوکّل فرمود: اگر بحقّ صدق جواب آرى ده هزار درهم بتو دهم و الّا صد تازیانه زنم.

چون خاطر حسن حاجب از حضرت ولىّ ایزد مهیمن یعنى امام مؤتمن أبى الحسن علىّ النّقى علیه السّلام جمع و مطمئنّ بود که بعد از استعلام از آن امام الأنام آنچه موافق قول ایزد علّام و مطابق شرع نبىّ الاکرام محمّد المصطفى علیه الصّلوة و السّلام باشد از آن حضرت استماع خواهد نمود و أخذ صله مشروط موعود از متوکّل بى‏شبهه و ریب خواهد فرمود فلهذا راضى به شرط گردید بعد از معاقده شرط و عهد حسن حاجب بخدمت ولىّ غنىّ واهب آمده عرض مرام بنزد آن امام علیه السّلام نمود.

آن حضرت علیه السّلام فرمود که: بمتوکّل بگوى که تصدّق هشتاد درهم بمستحقّین نماید بحکم قادر عالم البتّه از عهده نذر و شرط بیرون آید.

فی الفور حسن بعد از استماع این سخن از حضرت أبى الحسن (ع) به‏

سرعت تمام خود را بمتوکّل رسانید و هر چه از آن ولىّ ملک العلّام بعد از استعلام استماع نموده بود بالتّمام معروض گردانید.

متوکّل چون خبر شنید گفت: اى حسن بخدمت حضرت أبى الحسن- مراجعت نمائى و از آن پسندیده ایزد متعال علّت این کلام استعلام و سؤال فرمائى.

چون حسن حاجب بعد از معاودت بخدمت أبى الحسن على (ع) از وجه آن سؤال نمود آن سلاله سیّد الرّسل فرمود که خداى عزّ و جلّ خطاب مستطاب بحضرت رسالتمآب فرمود که: لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ فِی مَواطِنَ کَثِیرَةٍ وَ یَوْمَ حُنَیْنٍ‏ الآیه .....

اى حسن چون ما تعداد مواطن نصرت رسول خداى تبارک و تعالى نمودیم آن هشتاد موضع بود.

حسن حاجب در ساعت مراجعت بنزد متوکّل نمود و آنچه از آن سرور استماع فرموده بعرض رسانید.

متوکّل بغایت فرحناک گردید و ده هزار درهم موعود بحسن حاجب عطا نمود و فقها بعد از استماع دلیل أبى الحسن علىّ النّقى علیه السّلام تصدیق أقوال آن امام انس و جنّ نموده گفتند: که‏ ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْض‏.

الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) / ترجمه و شرح غفارى، ج‏4، ص: 232

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه