جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

جِهاد کبـــــیر

و جاهدهُم به جِهاداً کبیراً

مشخصات بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
+ این وبلاگ تلاش میکند بیانگر اصول و اندیشه های اسلام ناب و انقلاب اسلامی باشد.
+ لطفاً برای استفادۀ راحت تر از مطالب، از فهرست مطالب استفاده کنید.
+ در صورت تمایل میتوانید مطالب این وبلاگ را با ذکر یک صلوات، در فضای مجازی استفاده کنید.

ابزار حديث حق

تقویم شمسی

شیعه کیست؟ نظر اهل بیت علیهم السلام درباره اسلام اهل سنت چیست؟
از نظر ائمه علیهم السلام، اعتقادات یک شیعه کدام است؟
تکلیف افرادی که این اعتقادات را نداشته باشند چیست؟
در اسلام، اصطلاحی وجود دارد به نام « مستضعف ». مستضعف در فقه به کسی اطلاق می شود که شرایط جامعه و زندگی او به گونه ای نبوده است که از عقاید صحیح اسلامی باخبر شود و آن ها را بفهمد.
چنین شخصی، طبیعتا به کل یا برخی از عقاید اسلامی باور ندارد. اما این بی اطلاعی و بی اعتقادی، اگر به دلیل همان شرایط نامناسب زندگی رخ داده باشد، حکمش همان است که در این حدیث امام صادق علیه السلام بیان می فرمایند:
عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْجُعْفِیِّ قَالَ: ... قُلْتُ { لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام } جُعِلْتُ فِدَاکَ فَأُحَدِّثُکَ بِدِینِیَ الَّذِی أَنَا عَلَیْهِ فَقَالَ بَلَى فَقُلْتُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ الْإِقْرَارَ بِمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ أَتَوَلَّاکُمْ وَ أَبْرَأُ مِنْ عَدُوِّکُمْ وَ مَنْ رَکِبَ رِقَابَکُمْ وَ تَأَمَّرَ عَلَیْکُمْ وَ ظَلَمَکُمْ حَقَّکُمْ فَقَالَ مَا جَهِلْتَ شَیْئاً هُوَ وَ اللَّهِ الَّذِی نَحْنُ عَلَیْهِ قُلْتُ فَهَلْ سَلِمَ أَحَدٌ لَا یَعْرِفُ هَذَا الْأَمْرَ فَقَالَ لَا إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ قُلْتُ مَنْ هُمْ قَالَ نِسَاؤُکُمْ وَ أَوْلَادُکُمْ ... .
اسماعیل جحفی می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: جانم به فدایتان، {می خواهم } دینم را که به آن معتقد هستم نزد شما بیان کنم { تا صحت اعتقاداتم را تأیید کنید }.
حضرت فرمودند: حتما؛ بفرما.
عرض کردم: شهادت می دهم که جز الله تبارک و تعالی خدایی نیست و حضرت محمد صلی الله علیه و آله بنده و فرستاده ی اوست. و شهادت می دهم که این سخنان، اقرار به آن چیزی است که از جانب خداوند آمده است.
و شما { اهل بیت } را ولی خود می دانم و از دشمنان شما تبری می جویم و دوری می کنم. و همچنین از کسانی که بر شما تسلط پیدا کردند و برخلاف شما دستور دادند و به حق شما را ظلم کردند.
امام علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند چیزی را از عقاید شیعه کم نداری؛ و این ها همان چیزهایی است که ما به آن ها معتقدیم.
عرض کردم: آیا کسی که به این ها عالم و معتقد نباشد، آیا دینش سالم و کامل است؟
فرمودند: نه؛ به جز مستضعفین.
عرض کردم: مستضعفین چه کسانی هستند؟
فرمودند: زنان و فرزندان شما.

در این روایت امام علیه السلام، چه کسانی را به عنوان مستضعف معرفی می کند؟ زن و فرزندان اصحاب خود را؛
یعنی مستضعف آن شخصی نیست که از پشت کوه آمده باشد و هیچ امکانات و اخباری در دسترس ندارد.
ممکن است هرکدام از ما که در اثر آلودگی محیط یا عوامل دیگر از شناخت معارف اسلامی دور افتاده ایم، و خودمان در این بی خبری مقصّر نیستیم، مستضعف شمرده شویم.
در این صورت، آن افرادی که در جوامع دیگر زندگی می کنند، و یا در همین جامعه، اما تحت تعلیم و تأثیر افکار و آموزش های ناصحیح مخالفین رشد می کنند، قطعا از مصادیق مستضعف هستند که امام علیه السلام اسلام آن ها را سالم معرفی کردند.
بنابراین، بسیاری از اهل سنت، چه در درون جامعه ایران و چه جوامع دیگر، از نظر ائمه علیهم السلام با شیعیان و اصحاب امام صادق علیه السلام تفاوتی ندارند.
چرا که استضعاف باعث دوری آن ها از اهل بیت علیهم السلام گشته است.
بنابراین، اگر دیده می شود افرادی، همه اهل سنت را یک کاسه می کنند و به آن ها و مقدساتشان اهانت می نمایند، طبق دین و مذهب خودساخته عمل می نمایند نه مذهب شیعه و اهل بیت علیهم السلام.
شیعه اهل بیت باشیم نه شیعه خودمان.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه